Gondoljuk alaposan át, mit szeretnénk elmondani magunkról, a szolgáltatásról, termékről és a legeslegfontosabb, hogy kinek akarjuk ezt bemutatni. A hangsúly mindig az ügyfeleink kívánságain legyen, elvégre az a célunk, hogy az általuk keresett árut vagy szolgáltatást a megfelelő formában átadhassuk. Ennek a kapcsolatnak eredménye az elégedett, visszatérő vásárló. Ügyfelekre mindenkinek szüksége van, így tehát a marketing is döntő fontosságú.
Az, hogy az érdeklődőből vásárló legyen, egy folyamat eredménye, amely folyamat része, méghozzá szorosan kapcsolódó része, az értékesítésnek. Az összemosódása leginkább az online értékesítés folyamán érzékelhető, de mindnyájan tudjuk, hogy az online üzletkötés mutat eltéréseket a személyes vásárlással szemben.
Tervezni, tervezni,... Számolni, mérni!
Mint már korábban említettem, marketing tevékenységet nem lehet, ahogy esik, úgy puffan elven csinálni. Muszáj alaposan átgondolnunk a közvetített üzenetet és a célcsoportunk mibenlétét is. Gondos kiválasztást igényel a csatorna, melyen keresztül megszólítjuk a közönséget, hiszen más kommunikációt igényel egy plakát, a szórólap, az újsághirdetés, és megint teljesen más egy internetes banner vagy a Facebook poszt.
Fontos, hogy az eredményeket nyomonkövessük, elvégre a második kampány idején már biztosan látszódhat, hogy az újsághirdetés miatt, vagy a jókor közzétett online reklám miatt érkezett a sok új vásárlónk. Az online felületek általában alapból biztosítanak valamilyen statisztikát, ha nem, érdemes kuponkóddal operálnunk, az offline felületek esetén pedig gyakori a “hirdetés felmutatása”, mely az eredményeket hivatott elkönyvelni.
Ki csinálja?
Teljesen mindegy, hogy külön embert alkalmazunk a marketing tevékenység elvégzésére, vagy mi magunk készítjük elő ezeket a folyamatokat, de az egészen biztos, hogy marketinges munkatárs alkalmazásakor is érdemes legalább alapszinten képben lennünk a marketinget illetően. Az internetes világban számtalan forrásból gyűjthetünk ötleteket, információt és tudásanyagot, megéri rááldozni az időt.
A marketing legnagyobb hibalehetősége ha nincs. Nem várhatunk érdeklődőket, de pláne vásárlókat, ha nem ismernek bennünket, nincs elérésünk, nincs legalább egy, de inkább több felületünk, ahol megmutathatjuk működésünket, szolgáltatásainkat. A legapróbb virágboltnak is szüksége van marketingre, ha másra nem, hát az ABC-beli hirdetőtáblára kitűzött szórólapra, melyből kiderül az ott lakók számára, hogy két utcával odébb bizony nyílott egy új üzlet.
A nincs utáni másik súlyos problémát, a túlnyerés okozhatja. Ilyenkor adott cég túlvállalja magát és a sikeres(?) marketingtevékenység következtében olyan számú megrendelés szakad a nyakába, amelyet egyszerűen nem tud kezelni. Hiába jó a termék, ha egy hét után ki kell tenni a zárva táblát, mert egyszerűen nincs kapacitás az előállításra. Ez érthető okokból nyomást helyez a vezetőségre és a dolgozókra is, a stressz pedig, mindnyájan tudjuk, gátat vet az eredményeknek.
Előfordul az is, hogy nincs meghatározott célpiac, elvégre a mi termékünk mindenkinek jó. Ilyen nem létezik. Aki sokat markol, keveset fog. Tudnunk kell, hogy a 30 év feletti családanyákat akarjuk elérni, vagy épp az egyetemre készülő ifjakat. A két csoport teljesen más kommunikációt igényel, így egyazon felületen, azonos reklámmal biztosan nem járunk sikerrel.
Előfordul olyan is, hogy például a hirdetés mikéntje viszi félre az elérést. Az előbbi példánál maradva, a 18 éves fiatalok többnyire az interneten tájékozódnak, az elérésük a közösségi médián keresztül igazán jó. Ha ezzel szemben mi a megyei napilap világgazdasági rovatában hirdetünk, nem várhatjuk, hogy akárcsak a célcsoport 10%-ához is eljussunk ajánlatunkkal.
Próbálkozni, tanulni, segítséget kérni: Szabad!
Ritka az olyan üzlet, amely kapásból tudja, hogyan érje el a közönségét, mi legyen a fő termék/szolgáltatás, hogyan tálalja azt. Pontosan ezért érdemes próbálgatni a különböző felületeket, időpontokat, ajánlatokat. Egy próbálkozás nem próbálkozás. Többször neki kell futni a különböző köröknek, gondos feljegyzéseket vezetni az eredményekről és akár az eredménytelenségről is, hiszen lehet, hogy az alapkoncepciónk jó volt, csupán az időzítést vittük rosszul. Azt javítva, máris működni fog a dolog, s ez tisztán látszik majd a statisztikáinkból.
Érdemes lehet pár órát rááldozni és körbenézni a versenytársak felületein is, ők mivel dolgoznak. Inspiráló, ötletadó lehet, vagy rávezet minket a saját megoldásunkra.
Azon sincs semmi rejtegetnivaló, ha a próbálkozásaink ellenére nem működik a dolog. Bátran forduljunk szakemberhez, és egy jó menedzser vagy akár komplett team közreműködésével biztosan ráérzünk a marketing mibenlétére.
- Kérsz belőle még? Friss posztokért és ajándék tudásanyagokért iratkozz fel hírlevelünkre (jobb oldalsávban)!
- Szeretnél a tettek mezejére lépni? Tematikus műhelyeinken megteheted! Kövesd őket a facebookon!
- Konkrét kérdésed van? Írd meg és válaszolunk!