Induló vállalkozásoknál megkönnyíti a tervezést, hogy még nincsenek esetlegesen felhalmozott adósságok. Ilyenkor a rendelkezésre álló kezdő tőkéből kiindulva kell kiszámolni, hogy a cég életben tartásához és a minimális tevékenységek végzéséhez milyen havi fedezetre van szükség. Bonyolítja a helyzetet, ha olyan működő vállalkozásról van szó, amely némi deficittel zárta az előző üzleti évet. Ilyenkor arra vonatkozóan is fel kell állítanunk a stratégiát, hogy hogyan törleszthető ez az adósság, és milyen módon valósítható meg a tartalékolás. A tervezésnél azonban nem csak a vállalkozás költségeivel kell kalkulálnunk!
Kis- és mikrovállalkozások esetén mindig először a saját megélhetésünkre kell koncentrálnunk. Piros, sárga és zöld színekkel különböztethetjük meg az egyes igényszinteket. A piros vonal jelöli azokat a fizikai és biztonsági szükségleteket, amelyek elengedhetetlenek az életben maradáshoz. Ezeket mindenképp fedeznie kell a vállalkozásunknak! Mindaz, ami a létfenntartáson túl mutat, mint a kávé, az új ruha, a vitaminok, vagy a sport, már a következő szintet jelöli. Amikor már nem a minimumon létezünk, törekednünk kell a tartalékok felhalmozására is, amelyek a hosszú távú biztonságot garantálják számunkra. A legfelső szint már a luxusé, amelybe beletartozik a szépségápolás, az utazás, az elő takarékosságok. Ilyenkor érhetjük el az optimumunkat.
A vállalkozásunk tekintetében ugyanígy ajánlott végighaladni az egyes szinteken. Így felmérhetjük azokat a költségeket, amelyekkel feltétlenül számolnunk kell, vagyis amelyek nélkülözhetetlenek a cég működéséhez és a bevétel termeléséhez (piros vonal). A következő szint már túlmutat a minimumon, magában foglalja a komfortos üzemeltetést és a tartalékolást is. A zöld vonalba pedig minden olyan tevékenység beletartozik, amely a növekedéshez szükséges, mint pl. a továbbképzés, a termékfejlesztés, de ide sorolhatjuk a belvárosi irodát is.
Pénzügyi tervünk készítésekor tehát a saját magunk és cégünk költségszintjeit mindig együttesen kell figyelembe vennünk. Ha valamelyik kiadásról megfeledkezünk, az könnyen kudarchoz vezethet. Ha a leghatékonyabb megoldásokat keressük, érdemes arra törekednünk, hogy fix költségeinket mozgó költségekké alakítsuk át. Például egy tartós irodabérlet helyett jó ötlet lehet egy alkalmanként igénybe vett közösségi iroda. Hasonlóan megfontolandó egy új alkalmazott is, akivel szemben egy szabadúszó alvállalkozó gyakran jó alternatívát jelenthet. Sok kérdés már az üzleti terv készítésekor is felmerülhet, de legkésőbb a költségvetés tervezésekor fontos ezek tisztázása.
DorCo útravaló:A pénzügyi terv nem valamiféle megfoghatatlan számok halmaza, hanem pontosan az a valóság, amelyben mi magunk és cégünk létezik. Csupán a szükségleteket kell hozzá ismernünk: a sajátunkét és a vállalkozásunkét. Ha szeretnéd szakértői segítséggel megtervezni a céged pénzügyeit, vedd fel a kapcsolatot velünk most! Szerző: Istók Nikoletta, Szakértő: Naszáli Dóra |
- Kérsz belőle még? Friss posztokért és ajándék tudásanyagokért iratkozz fel hírlevelünkre (jobb oldalsávban)!
- Szeretnél a tettek mezejére lépni? Tematikus műhelyeinken megteheted! Kövesd őket a facebookon!
- Konkrét kérdésed van? Írd meg és válaszolunk!